Redukcja Zdrowie

Catering dietetyczny – wady i zalety

Catering dietetyczny zyskał w ostatnim czasie na popularności. Zdarza się nawet, że pacjenci przychodzą do mnie na konsultacje z prośbą o pomoc w …dobraniu odpowiedniej kaloryczności diety z cateringu. I jednocześnie chcą dowiedzieć się jaka jest moja opinia na ten temat. Myślisz, że w takich sytuacjach odradzam komukolwiek korzystanie z cateringu dietetycznego? Nic bardziej mylnego! Decyzja o skorzystaniu z cateringu zazwyczaj wynika z chęci poprawy swojego dotychczasowego odżywiania i to już jest na plus! Sama postanowiłam przetestować kilka cateringów, aby wyrobić własną opinię na temat korzystania z tego typu usług, a jednocześnie zrobiłam to… z czystej wygody. I tutaj przechodzimy do punktu pierwszego.

Wygoda i oszczędność czasu

Nie planujesz zakupów, nie robisz zakupów, nie gotujesz, nie sprzątasz po gotowaniu, nie zastanawiasz się co zjeść. To kilka powtarzających się obowiązków, o których możesz zapomnieć. Cały zaoszczędzony czas wykorzystujesz na inne rzeczy: relaks, pracę, treningi. Jest to podstawowa zaleta cateringów dietetycznych, ale o kolosalnym znaczeniu.

Może pojawić się głód

Wybór kaloryczności diety to jedno – ta decyzja w dużej mierze należy do Ciebie. Nie masz jednak wpływu na to czy każdy posiłek będzie dla Ciebie odpowiednio zbilansowany. Przykładowo dostałam śniadanie, które było zwyczajnie za słodkie, a przez to za małe (dużo cukru to dużo kalorii w w małej porcji). W niektórych posiłkach porcja mięsa dla mnie była za duża, a porcja ryżu/kaszy niewystarczająca. Jednej osobie coś będzie odpowiadało, a drugiej nie.

Z całą pewnością brakowało mi warzyw i owoców. Nie muszę testować każdego cateringu, aby stwierdzić, że zapewne to dotyczy większości z nich. Wyjaśnienie jest proste: jeżeli zamawiamy catering to oczekujemy ciekawych, urozmaiconych potraw. Większość ludzi będzie oburzona, jeżeli otrzyma w ramach posiłku jabłko czy paprykę pokrojoną w słupki. W dodatku wiele cateringów stawia głównie na potrawy poddane obróbce termicznej, ponieważ surowe warzywa i owoce szybciej się psują. Jednocześnie warzywa i owoce zajmują sporo miejsca, co wymuszałoby konieczność używania większych pudełek. Jednak mniejsza objętość posiłku oznacza dla nas mniejszą sytość po posiłku.

głód

Efekt był taki, że warzywa dorzucałam „na własną rękę”, żeby się najeść. Warto tutaj zaznaczyć, że kaloryczność zamówionego przeze mnie cateringu wynosiła aż 2500 kcal (jak na moje parametry to sporo). Dodatkowo miałam odczucie, że jednak dostarczam sobie za mało witamin (warzywa to bomby witaminowe). Dorzucenie warzyw na własną rękę nie jest dużym problemem, ale większość osób decydująca się na catering nie chce robić już żadnych zakupów.

Coś będzie smakowało, a coś nie

Dostajesz śniadanie na słodko, a masz ochotę na coś wytrawnego. Wybredna nie jestem, ale jeden posiłek wylądował w śmietniku. Raz zamówiłam catering wysokobiałkowy, skierowany w dużej mierze do sportowców i chyba już drugiego dnia miałam dość mięsa. Innym razem zamówiłam catering, w którym ewidentnie mięsa mi brakowało. Żaden catering nie wstrzeli się dokładnie w Twoje potrzeby i niektóre posiłki zjesz ze smakiem, a niektóre „bo już zapłacone”.

Musisz być w domu o określonej porze, albo ufać sąsiadom

Dostawa jest, albo dnia wcześniejszego w określonych godzinach (dostajesz jedzenie na kolejny dzień), albo tego samego dnia z rana. Dlatego musisz być w domu w danym momencie, aby posiłki odebrać. Wiele osób (w tym również ja) prosi dostawcę, aby zostawiał wszystko pod drzwiami. I problem wydaje się być rozwiązany…, ale dostawca mówił mi na których osiedlach takie rozwiązanie się nie sprawdza, bo… sąsiedzi kradną jedzenie. A Ty ufasz swoim sąsiadom? 😉

Komplikacje w życiu towarzyskim…

Lunch ze znajomymi, impreza firmowa czy urodziny koleżanki? I co teraz zrobisz z tymi pudełkami? Raczej nie przełożysz posiłku na inny dzień, bo na kolejny dzień czeka już następny zestaw. Zostaje tylko oddać pudełko komuś innemu, albo się zmarnuje, albo zrezygnujesz z wyjścia, albo weźmiesz pudełko do restauracji.

… i łatwiejsze trzymanie diety

Druga strona medalu: nie ulegniesz tak łatwo pokusie zjedzenia pizzy ze znajomymi, ponieważ posiłki masz już zaplanowane, gotowe i opłacone.

Dobry start – lepsze to niż nic

Masz dużą nadwagę lub otyłość i chcesz coś z tym zrobić, ale czujesz, że sobie nie poradzisz? Zakupy, gotowanie, nawet nie wchodzą w grę, bo brak Ci czasu i chęci, a kilogramów cały czas przybywa? Catering dietetyczny faktycznie może okazać się dla Ciebie wybawieniem pod warunkiem, że prawidłowo zostanie dobrana kaloryczność. Jeżeli nie będziesz spożywać nic poza otrzymywanymi posiłkami, to w końcu wejdziesz w deficyt energetyczny i masa ciała zacznie spadać. Zauważysz efekty, poczujesz się lepiej, może dzięki temu zaczniesz się więcej ruszać, może zdecydujesz się z czasem na wizytę u dietetyka…

Tylko i wyłącznie zmiana nawyków żywieniowych umożliwi skuteczną, a co za tym idzie trwałą redukcję masy ciała. Niestety catering Cię tego nie nauczy. Jeżeli po zaprzestaniu korzystania z cateringu, wrócisz do wcześniejszych nawyków żywieniowych, z entuzjazmem powróci również Twoja nadwaga.

Poza tym…

Moim zdaniem catering najlepiej sprawdza się w przypadku osób mieszkających pojedynczo lub w parach. Jeżeli aktualnie przygotowujesz posiłki dla dzieci to catering z tego obowiązku najprawdopodobniej Cię nie zwolni i nie ma wtedy większego sensu. Skoro i tak będziesz spędzać czas w kuchni , to lepiej wprowadzić takie zmiany w diecie, aby cała rodzina z tego skorzystała.

Podsumowując…

Uważam, że catering dietetyczny krótkoterminowo może sprawdzić się doskonale. Sama nie wykluczam, że niejednokrotnie jeszcze taki catering zamówię, ale nie na dłużej niż 3-5 dni. Przykładowo, jeżeli będzie mnie czekał wyjątkowo pracowity okres i nie zdążę wcześniej przygotować posiłków. Taka sytuacja nie zdarza się jednak często, ponieważ moja zamrażarka jest gotowa na czarne chwile i trzymam w niej już przygotowane zamrożone posiłki. I takie rozwiązanie Wszystkim wyjątkowo polecam.

To warto wiedzieć

Większość firm cateringowych oferuje możliwość przetestowania posiłków. Możemy przykładowo zakupić testowy zestaw 3-dniowy za niższą kwotę (zapłaciłam 119 zł zamiast 189 zł za 3 dni – dieta 2500 kcal – 5 posiłków). Taki test to konieczność, żeby później się nie męczyć, jeżeli catering nie trafi w nasze potrzeby i gusta. Szczególnie, jeżeli bierzemy pod uwagę wykupienie od razu dłuższego abonamentu.