idealna masa ciala
Redukcja Zdrowie

Jaka jest Twoja idealna masa ciała?

Twoja idealna masa ciała, to taka z którą czujesz się najlepiej i która sprzyja Twojemu zdrowiu. O ile każdy będzie potrafił stwierdzić z jaką masą ciała czuje się najlepiej psychicznie, to nie każdy trafnie oceni, czy dana masa ciała będzie służyła zdrowiu fizycznemu. I tutaj z pomocą przychodzą nam proste wzory. Jednak właśnie ze względu na swoją prostotę (wystarczy podanie podstawowych parametrów) nie są one idealne.

Wzory te nie uwzględniają poziomu tkanki tłuszczowej i mięśniowej, tylko ogólną masę ciała. Jest to problematyczne jednak tylko w określonych przypadkach, głównie u osób wytrenowanych. Przykładowo, mężczyzna z rozbudowaną muskulaturą będzie miał wysoką ogólną masę ciała i według wskaźnika BMI może zostać błędnie zaklasyfikowany jako osoba z nadwagą, a nawet otyłością. Jednak poza takimi umięśnionymi przypadkami (i bardzo wysokimi atletami u których z kolei BMI może błędnie wskazywać niedowagę), wzory te są bardzo przydatne.

Wskaźnik BMI

To najbardziej znane narzędzie pozwalające określić, czy nasza masa ciała jest prawidłowa i mimo opisanych powyżej wad stosowany jest na całym świecie w diagnostyce otyłości. BMI stosuje się dla osób dorosłych. U dzieci i młodzieży używa się siatek centylowych.


BMI = masa ciała [kg]/wzrost [m]2

Klasyfikacja BMI

WARTOŚĆ BMIKLASYFIKACJARYZYKO ROZWOJU CHORÓB
do 18,5niedowagazwiększone ryzyko schorzeń niezwiązanych z otyłością
18,5 – 24,99prawidłowa masa ciałanajmniejsze ryzyko chorób
25 – 29,99nadwaga (stan przedotyłościowy)nieznacznie zwiększone ryzyko chorób
30 – 34,99otyłość I stopniaumiarkowanie zwiększone ryzyko chorób
35 – 39,99otyłość II stopniawysokie ryzyko chorób
powyżej 40otyłość III stopniabardzo wysokie ryzyko chorób

Idealna masa ciała według Broca

Wzór Broca jest jednym z najstarszych wzorów określających prawidłową masę ciała. Jego zaletą jest to, że kalkulacji możemy dokonać łatwo „w głowie”. Wynik otrzymujemy poprzez odjęcie od wzrostu [cm] wartości 100, niezależnie od płci.

Przeznaczony jest dla osób o wzroście 160-190 cm.

Należna masa ciała wg Broca = wzrost [cm] – 100

Równanie Broca przeszło z czasem aktualizację i dla kobiet dodatkowo należy odjąć 15% od otrzymanego wyniku (pomnożyć przez 0,85), a dla mężczyzn 10% (pomnożyć przez 0,9). W ten sposób powinniśmy otrzymać wartość idealnej masy ciała.

Idealna masa ciała według udoskonalonego wzoru Broca
KOBIETY =
(wzrost [cm] – 100) x 0,85
MĘŻCZYŹNI =
(wzrost [cm] – 100) x 0,9

Równanie Broca również umożliwia klasyfikację wartości masy ciała jako nadwaga lub otyłość. Jeżeli Twoja masa ciała przewyższa masę ciała należną o 10-19% klasyfikowana jest jako nadwaga, a jeżeli o 20% i więcej, klasyfikowana jest jako otyłość.

Idealna masa ciała według Lorentza

Podobny do zaktualizowanego wzoru Broca. Idealna masa ciała szacowana jest na podstawie płci i wzrostu. Przypuszczam, że zarówno zaktualizowany wzór Broca, jak i wzór Lorentza mogą wydać się wielu osobom restrykcyjne. Podkreślam, że wyniki uzyskane z tych wzorów wskazują wartości idealne, co nie oznacza, że jedyne prawidłowe. Po prostu wartości prawidłowe będą zawsze mieściły się w jakimś określonym zakresie, tak jak ma to miejsce w przypadku wskaźnika BMI. Wzór Broca na masę ciała należną sprzed aktualizacji nadal jest aktualny.


Idealna masa ciała według Lorentza
KOBIETY = wzrost [cm] – 100 – ((wzrost [cm] – 150) / 2)
MĘŻCZYŹNI = wzrost [cm] – 100 – ((wzrost [cm] – 150) / 4)